25 november 2012

Summer garden spaghetti

Idag ska jag dela med mig av receptet på en maträtt som är min favorit för tillfället skulle jag säga. Tidigare använde vi köpt tzatziki eftersom jag inbillat mig att den var allt för svår att laga. Då var maträtten okay (så det går helt bra att använda köpt om man är lat/inte hinner laga egen). Men i fredags hittade vi inte färdig tzatziki i någon butik i närheten, så jag fick snabbt leta upp ett recept och slänga ihop egen (som var hur lätt som helst) och vips förvandlades rätten till något av det godaste jag ätit på mycket, mycket länge. Väldigt lättlagad maträtt, som inte ens tar väldigt länge att laga. Prefekt för en dag man är lite smålat/trött eller har dåligt om tid! 
 
Tzatziki

Hacka en vitlöksklyfta, skär gurka i bitar och hacka dill (tyvärr var den slut i butiken idag, så därför finns den inte med på bilden. :()

Lägg ungefär 2 deciliter grekisk yoghurt i en skål. Lägg i gurkan, vitlöken, dillen + svartpeppar, salt, ungefär 1 matsked färsk citronsaft och en skvätt olivolja.

Rör om ordentligt.

Summer garden spaghetti

Koka spagetti.

Klipp bacon i bitar och stek det tills det blir krispigt och gott.

Skär körsbärstomater på mitten.

Då pastan är färdig, häll bort vattnet. Lägg sedan i baconet, tomaterna och tzatzikin och blanda ordentligt.

Lägg upp på tallrikar och strö över lite extra svartpeppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar