21 april 2015

4. Packningstips

Jag är inte direkt något proffs då det kommer till att packa, trots att jag packat ofta sen jag var 16 och flyttade till Åland. I det här kapitlet kommer jag ändå att samla ihop lite tips på saker som kan vara bra att tänka på då det kommer till att bestämma vad som ska med.

Handbagage
Det första du behöver göra är att kolla upp vilka regler just det flygbolaget har, och vad som gäller för just den typens biljett du köpt. Hos vissa får du ha en väska + till exempel en laptopväska/kameraväska/handväska. Hos andra så måste allt vara i en och samma väska. Regler för mått och vikt kan också variera en hel del.

Om du flyger med annat bagage också så kan du överlag försöka tänka vad du behöver under själva flygresan, det är vad du behöver i ditt handbagage. Och saker som är viktiga/lätt går sönder, som till exempel kameror och laptops. Kan också vara bra att ha några klädesplagg i handbagaget, ifall du har otur och ditt andra bagage skulle tappa bort sig på vägen. Och det självklara: pass och biljetter!

Saker jag brukar ha med i handbagaget, förutom kamera och laptop, är främst något att underhålla mig med under resan. Så en bok, några tidningar, kanske en korsordstining. Jag brukar också ha med några pennor och några papper eller en anteckningsbok eftersom jag föredrar att skriva ner idéer på det sättet snarare än på telefonen. Jag är också viktig med att ha med en flaska vatten (köpt efter säkerhetskontrollerna, såklart), näsdukar och gärna handkräm och läppfett. Jag vill också ha med en tröja eller något annat lite varmare plagg ifall jag reser sommartid och inte har vinterkläder på mig från förut. Hörlurar finns också alltid i mitt handbagage, och en resedyna/nackdyna som man blåser upp (tar mindre utrymme än andra modeller) eftersom jag brukar försöka få lite sömn under resan.

Något litet att tugga på är också en bra idé, också fast mat ingår för flygresan. Jag brukar köpa något i stil med müslibars, choklad, en liten chipspåse eller en liten burk Pringles. Alltså något sött och något saltigt. Det händer att jag inte äter det under flygresan, men jag föredrar att ha något med mig ifall jag blir riktigt hungrig.

Ibland känns det också som om jag har med mig halva medicinskåpet, men av erfarenhet vet jag att man kan behöva lite allt möjligt, speciellt om man är lite flygrädd. Nuförtiden har jag oftast med mig värktabletter, Rennie, Imodium, åksjukepiller och plåster. Jag har också glasögon och solglasögon i handbagaget.

Incheckat bagage
I det incheckade bagaget ska allt annat du behöver under resan finnas. Om jag är borta en lite kortare tid försöker jag ha shampoo, balsam och sånt i resestorlek för att det väger mindre och tar upp mindre utrymme. Jag försöker också fundera över vilka produkter som är nödvändiga, och om det finns något jag kan lämna hemma.

Jag brukar alltid packa allt för mycket kläder, också fast jag har blivit lite bättre på att bedöma mängden som behövs. Försök fundera ut några ihopsättningar med kläder, så att det finns flera toppar till varje underdel. Om du åker till ett varmt ställe är det ändå bra att ha med varmare plagg, och om du åker till ett lite svalare ställe kan det ändå vara bra att ha med lite svalare plagg. Det är alltid bra att kolla upp vilken sorts väder som lovas, bara för att få en liten aning om vad man kan förvänta sig och vad man kan tänkas behöva med sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar